אחרי החגים כבר פה, וזה רשמי. עוד דבר שרשמית כבר פה, הוא הסתיו. כן כן, ולא רק שהוא פה רשמית על פי התאריך, גם מרגישים אותו באוויר. תקופות המעבר הן אולי התקופות היפות והנעימות ביותר לרכב בהן. מזג האוויר נהיה נעים יותר, האויר לא חם מידי ולא קר מידי, הטבע משתנה ואפילו יש לנו תחושה שהאנשים מחייכים יותר.
אז, לכבוד הסתיו שהגיע, קבלו כמה טיפים קטנים על רכיבה בסתיו הישראלי:
צמיגים
כן, הברור מאליו. צמיגים.
זה זמן טוב להעיף עליהם מבט.
צמיגים כמובן מגיעים בכל הסוגים ולכל התנאים, אז בואו נוודא שאנחנו אכן על צמיגים המתאימים לכבישים רטובים. צמיגים לכביש מאופיינים בחריצי גלגל העוזרים לנקז את המים מהמגע שבין הצמיג לכביש החוצה, מייצרים אחיזה טובה יותר ומונעים החלקה. צמיגי שטח מאופיינים בחתכים המתאימים לפינוי הבוץ. צמיגי חורף מגיעים באיכויות שונות ורמות מחיר שונות, מצאו את הנכונים לכם.
אם לא החלפתם צמיג, או חזרתם לצמיג חורף קודם בדקו אותו. חפשו סימנים של יובש או בלאי. אולי בלי קשר לסתיו הגיע הזמן להחליף אותו.
ואם כבר בדקתם את הצמיגים, זמן טוב להעיף מבט על הפנימית הרזרבית שלכם, האם היא עדיין תקינה (אחרי חודשים בפאוץ') ... תתפלאו לפעמים בכלל מגלים שהפנימית בכלל לא מתאימה לצמיג.
תנאי הכביש
גשם ראשון מביא איתו התחדשות ויופי, אבל גשם ראשון גם נתקל בכל הלכלוך שהצטבר על הכביש. המשמעות, כביש חלק ומסוכן. לא מעט תאונות מתרחשות מהחלקה על כביש שלכאורה קיבל רק כמה טיפות של מים.
גם אחרי שהכביש נשטף בגשם אחד או שניים (או שש), מים על הכביש משמעותם רכיבה אחרת. הכביש הרבה יותר חלק מבעבר, זמן הבלימה ארוך יותר, וסיבוב הוא מסוכן. כל כיכר, כל קבוצת רוכבים הופכת לנקודה שצריך לשים לב פי אלף מונים.
בשטח, הדבר נכון פי כמה. והפקטור המרכזי הוא בוץ. הבוץ משפיע גם על יכולות הרכיבה וגם על האופניים. אופניים מלאים בבוץ הם אופניים שנתקעים יותר ומתקלקלים יותר. הקפידו להתעדכן מראש בתנאי הרכיבה. בחרו מסלול בהתאם למזג האויר ואל תסתמכו על איך היה הסינגל בשבוע שעבר.
ודבר אחרון, שלוליות. אנו רואים רק את הלמעלה של השלולית, ולא מה מתחתיה. הזהרו מהן, הרבה פעמים מה שנראה לנו רק כטיפה הצטברות של מים על הכביש הוא למעשה בור גדול, או שלולית עמוקה.
רכיבות הבוקר שלנו, ימתינו קצת יותר לזריחה. והמשמעות שאנו מתחילים לרכב בשעות מאוחרות יותר כאשר על הכביש יש יותר מכוניות.
ניקוי האופניים ובדיקת בלמים
קפצו על הצאנס לנקות את האופניים. קראנק, בולמים, מיסבים וצירים... אל תחסכו. ודאו כי הכל תקין וללא לכלוך שיפגע באופניים. עברו על רפידות הבלמים, תראו שהן תקינות ולא שחוקות ולא דורשות החלפה. בחנו את הדיסק או פס הבלימה. היו מוכנים לתנאים המשתנים.
אופניים נקיים, הם אופניים שישמרו לאורך זמן על הבטיחות שלכם.
ביגוד
אז הסתיו פה, ורוב הזמן נעים. יחד עם זאת, הבקרים קרירים יותר, מזג האויר יכול להשתנות משמעותית תוך פרק זמן קצר, גשם הוא פקטור שתמיד יש לקחת בחשבון.
השתמשו בשיטת הבצל, קחו בחשבון לא לשים עליכם בגדים חמים מידי, אך שמרו שכבה דקה שתוכלו להוריד תוך כדי רכיבה לאחר שתתחממו מעט (או להיפך, ללבוש שתתקררו). הקפידו על שכבות בסיס, חולצות ארוכות אך מנדפות במידת הצורך ווסטים לרוח הקרירה.
בנוסף, הראות מעט יותר מעורפלת. הקפידו על ביגוד שייתן לכם נראות טובה, צבעים עזים ומחזירי אור שישמרו על בטיחותכם. ואל תשכחו להטעין את הנצנץ בערב לפני הרכיבה.
שעות הרכיבה
רכיבות הבוקר שלנו, ימתינו קצת יותר לזריחה. והמשמעות שאנו מתחילים לרכב בשעות מאוחרות יותר כאשר על הכביש יש יותר מכוניות. בחרו מסלולים נכונים, ריקים יותר ממכוניות או בעלי שוליים רחבים יותר שיאפשרו לכם לרכב בביטחה.
תחזית מזג האוויר
אז אולי לא צריך להקשיב לתחזית בטלוויזיה בדיוק ב20:30 . (מישהו בכלל יודע מתי משדרים תחזית). אבל כן, היו מוכנים לשינויי מזג אויר לפני הרכיבה (איך השפיע הגשם של אתמול ?) ולשינויים שצפויים במהלכה.
גשם, רוחות, טמפרטורה, בוץ ומה לא ?
בקיצור,
הכינו את הראש, את האופניים ואת הביגוד וצאו לראות את תחילת הפריחה.
Comments