טריאתלון הוא התשובה לספורטאים וספורטאיות שלא מספיק להם להצטיין בתחום אחד, או לחלופין לכאלה שאוהבים להיות גרועים בהכל. בתוך הטריאתלון האופניים הם מצד אחד ההשקעה הכספית הגדולה ביותר (בדרך כלל, אלא אם יש לך 12,000 זוגות גרביים) ומצד שני הספורט בו משקיעים את השעות הגדולות ביותר הן בתחרות והן באימונים.
ולכן עולה שאלת הקסם, איך בוחרים באופניים לטריאתלון.
אפשר להתחמק ופשוט להגיד : אין תשובה אחת (וזו גם תהיה התשובה הכונה).
ואפשר גם להרחיב קצת יותר.
הבסיס, או מה בכלל צריך מאופניים לטריאתלון ?
מרכיב האופניים בטריאתלון מהווה חלק ניכר מכל אירוע, כ- 60% מהמרוץ ללא קשר למרחק שנבחר. כתוצאה מכך, אופניים ספציפיים לטריאתלון עם מערכי כידון שונים, גאומטריה שונה, אווירודינמיקה מתקדמת ופתרונות אחסון חדשניים הם מבוקשים ביותר.
השאלה הראשונה היא מאיפה אני מגיע לטריאתלון :
האם אני מגיע מעולם הרכיבה? (ואז מוסיף ריצה ושחיה)
האם אני מגיע מעולם הריצה והשחיה? (ואז חדש לחלוטין בתחום האופניים)
או האם אני מגיע מהספה ? (אההה... כן יש גם כאלה)
כן, בבסיס של הכל, אנחנו מדברים על אופניים. וכן, בהנחה שהם עונים על כללי ההרשמה לתחרות, הרבה יותר תלוי במדווש מאשר באופניים. ולכן אם זה הטריאתלון הראשון שלכם, או איזה שהיא התנסות בסיסית אנו בוודאי ממליצים שלא לקפוץ מעל הפופיק. לא חייבים להגיע לטריאתלון הראשון עם אופני קצה. יחד עם זאת, גם אם אתם רק משאילים אופניים מחבר, או קונים משהו ישן מיד שניה ממליצים להבין את המהות של הצרכים.
ספורטאים המגיעים מעולם הרכיבה מגיעים ממקום של רכיבה שהיא יותר קבוצתית. טריאתלון לרוב הוא רכיבה אישית, מעולם הנג"ש. וזה בא לידי ביטוי בשני דברים :
אין עם מי לחלוק את נטל ההובלה.
האתגר האישי כולל מאבק באיתני הטבע (רוח, עליות ועוד)
לפיכך, לא מעט מהחשיבה באופניים לטריאתלון היא על בסיס שני האלמנטים הללו.
עוד שאלת הקסם : נג"ש או כביש
לא, רוב משתתפי הטריאתלון אינם משתתפים באופני נג"ש. להיפך.
אופני כביש, הם אופני מירוץ בעלי כידון מעוקל. אלו האופניים הפופולרים ביותר לרכיבת כביש ספורטיבית.
לרוב, אנשים שכבר רכבו לפני הטריאתלון הם כבר בעלים של אופני כביש (או התנסו בהם). היתרון של אופני כביש הוא בראש ובראשונה במגוון השימושים של האופניים (אירו, אנדורנס, טיפוס...), היצרנים, המערכות, רמות ומקצועיות, רמות מחיר ועוד. ולכן כל אחד יכול למצוא לעצמו משהו יותר מדוייק.
בנוסף, אלו אופניים שבהם רמת ההתמחות המקצועיות הנדרשת יותר נמוכה (באופן יחסי) ועל כן קל יותר ללמוד את הטכניקה.
אופני נג"ש (נגד השעון) הם אופניים בהם הכידון הוא יחידה שנועדה להישענות עליה לאורך זמן. הרוכב נמצא בתנוחה אוירודינמית ומחלק את משקל גופו בצורה גבוהה יותר לאורך האופניים (ובכך גם מאמץ פחות חלקים מהגוף). לרוב בדגמי הנג"ש מערכות ההילוכים נמצאות בקצה האירובר, אך הבלמים לא, לכן נדרשת מיומנות גבוהה יותר.
לפיכך אופני נג"ש מסוכנים יותר לרכיבה בדבוקה או רכיבה קבוצתית ולכן גם פחות שימושיים בפני עצמן מחוץ לטריאתלון.
פתרונות הביניים וכמובן שיש לא מעט פתרונות ביניים. הפופולרי ביותר הוא אירו בר על אופני כביש, האירו בר נותן כמה פתרונות : המנח האוירודינמי, המנוחה לגוף והעובדה שאין צורך לשדרג אופניים. מצד שני, אין אלה אופני נג"ש במלוא מובן המילה, וגם רכיבה כזו דורשת אימונים במיוחד.
חשוב לזכור כי בחלק מהקטגוריות בעולם הטריאתלון חלות הגבלות תנוחה על פי חוקי ה Uci ולכן חשוב מאד לבחור באופניים הנושאים מדבקת אישור של ה uci ואירובר מתאים. לעומת זאת במרחקים הארוכים , חצי איש ברזל או איש ברזל מלא אין הגבלה זו חלה ולכן הדבר החשוב הוא לבחור באופניים שיאפשרו את התנוחה הנכונה לרוכב , באופני נג"ש למרחקים ארוכים רצוי לוודא כי מוט האוכף יכול להתאים לתנוחות קידמיות.
גיאומטריה
גיאומטריית אופנים תיגזר מהמטרה שלהם וכך גם בטריאתלון. טריאתלטים צריכים להיות במנח נוח לפרקי זמן ארוכים במצב אווירודינמי ולהיות מסוגלים לרוץ למרחקים ארוכים לאחר מכן. ככאלה, זווית צינור המושב ואורך הצינור העליון הם שני ההבדלים העיקריים בין אופני נג"ש לאופני כביש שמטרתם לגייס קבוצות שרירים שונות ולהעניק נוחות מבלי לוותר על ביצועים.
לאופני הטריאתלון יש זווית צינור מושב תלולה בהרבה מאופני כביש, דחיפה גדולה זו קדימה מפעילה יותר כוח משרירי הברך דרך הדוושה, וחוסכת את הארבע ראשי לשלב הריצה. זה גם מאפשר לרוכבים לאמץ עמדה אווירודינמית אגרסיבית ולהפחית את הפרופיל הקדמי שלהם (שטח הפנים שפוגש את הרוח).
צינור עליון ארוך יותר וטווח הגעה מאורך הוא עוד מאפיין של אופני טריאתלון. שינוי זה נועד למתוח את הרוכב ולהכניס אותם למצב אופקי יותר ואגרסיבי המשפר את האווירודינמיקה שלהם. פעולה זו מסייעת גם להבטיח שמשקל הרוכב מחולק באופן שווה בין שני הגלגלים.
אווירודינמיות
אווירודינמיקה היא מרכיב מרכזי באופני הטריאתלון שכן כל יתרון קטן שניתן להשיג מצטבר לאורך זמן על גבי האוכף. מכיוון שרוב מסלולי הטריאתלון הם שטוחים עם מעט מאוד גבעות, משקל האופניים פחות קריטי.
פרופיל הצינורות בשילדה נועד לייצר אווירודינמיות משמעותית, דרך נוספת לשפר את היעילות האווירודינמית של האופניים היא 'להסתיר' או לשלב דברים כמו בלמים, כבלים ואחסון. שינוי צורת המסגרת היא שיטה נפוצה נוספת לשיפור אווירודינמיקה ואפילו השמטת צינור המושב. בסופו של דבר, לרוב כדאי להסתכל על כלל המעטפת (כולל האביזרים הנלווים) כיחידה אוירודינמית אחת מתוכננת.
עכשיו תורם של הגלגלים להיכנס לסיפור האווירודינמיות , אבל זה כבר סיפור למאמר אחר.
נוחות
נוחות תמיד חשובה ברכישת אופניים, אך לנוחות יש משמעות נוספת בטריאתלון ביחוד כשמדברים על מרחקים משמעותיים יותר של חצי איש ברזל ומעלה.
כוונון: לכולנו צורות גוף שונות, הרכב, גמישות וניידות ולכן היכולת להתאים כראוי את האופניים שלך חשובה. הבחירה באופניים בגודל הנכון היא הצעד הראשון המכריע ומשם, היכולת להתאים את עמדתך בקלות תסייע לביצועים שלך ללא סוף
אוכף: אוכפי טריאתלון יאפשרו לרוב מיקום אגרסיבי יותר וכפוף בכדי ליצר הטיית אגן.
צורת האירובר: אירוברים שונים מגיעים בצורות וזוויות שונות. המטרה היא לשמור על פרק כף היד במצב ניטרלי ולהשיג זוויות ישרות במרפק ובכתפיים זאת במטרה להשיג נוחות מירבית לידיים, זרימת דם ומניעת אלחוש עצבי.
ועוד ועוד ועוד...
זה כמובן לא נגמר פה. לא מעט דברים נוספים משפיעים על החלטת הרכישה. מערכות ההילוכים והתאמתם לסוג האופניים, סוגי הבלמים המועדפים, האיבזור הנוסף על האופניים (מים, אפסון), יכולת ה"קיפול ונשיאה" של האופניים ואפילו צבע האופניים. איפה זה נגמר ? רק בקו הסיום של הטריאתלון (ואז מתחיל הבא...)
אז איך בוחרים ?
קודם כל מבינים מה הצרכים שלך. מה המטרות ומבינים שהכל בטריאתלון זה שלבים. על האופניים להתאים לרמת הרוכב ולא להיפך.
הכי חשוב, להתייעץ עם איש מקצוע עליו אתם סומכים.
כן, במפורש אפשר להתחיל באופניים משומשים.
כן, במפורש אפשר לרכב על אופני הכביש שלכם.
כן, במפורש אפשר לשים אירובר על אופני כביש, ביחוד בדגמים רלוונטים מעולם האירו.
כן, רציניים בטריאתלון, חישבו על הצרכים שלכם על מנת לייצר את הטריאתלון ואירונמן הטובים ביותר.
זכרו, האופניים לרוב הם המקום בו תבצעו את השיפור המשמעותי ביותר שלכם בזמנים.
Comments